Despre chipul intuneacat al aprecierilor și alte chestii instagramabile

Mama Albei ca Zapada si-a ucis fiica din cauza frumusetii, mama Cenusaresei a ascuns-o de privirile printului din gelozie, iar lupul a pretins ca este altcineva… si a pacalit-o pe Scufita Rosie. Chipul intunecat al „aparentelor” isi facea simtita prezenta si pe vremuri, dar pare-ni-se ca au capatat mai multa inseamnatate odata cu timpul. Dar in toata aceasta poveste incalcita, Instagram este oare personajul negativ sau pozitiv?

Iar aceasta intrebare, pe prea putine locuri retorica, survine odata cu decizia Instagram de a oferi optiunea utilizatorilor de a selecta daca vor ca aprecierile obtinute in mediul online sa fie afisate. Sau nu. Si tocmai aceasta decizie a iscat o dezbatere, care ne determina si pe noi sa enuntam cateva motive pentru care aprecierile sunt importante in social media.

In principiu, ar trebui sa ne intrebam care este impactul aprecierilor pe retelele sociale online. Conform mai multor studii realizate cu scopul de a observa impactul aprecierilor in mediul online, s-a identificat o corelatie semnificativa intre elementele de cuantificare ale aprecierii si comportamentul indivizilor raportat la acestea. Practic, daca indivizii nu erau placuti in mediul digital, acestia puteau manifesta comportamente depresive. Dar despre impactul social al aprecierilor vom vorbi pe larg in articole urmatoare, pentru ca povestea e mult mai ampla de atat.

In 2019, Instagram a inceput sa testeze, insa, varianta de a ascunde aprecierile obtinute in mediul online. Astfel, utilizatorii nu vor mai avea numarul de like-uri cuantificate. Desigur, primul impact este de a ne gandi la indivizi si modul in care aceasta schimbare le va afecta modul de a se manifesta in online. Insa este aceasta o masura pozitiva pentru mediul de afaceri?

Si daca primul impact nu a fost acela de a ne gandi la ceilalti indivizi, cu siguranta a fost acela de a va gandi la influenceri. Pentru persoanele care activeaza in mediul online engagement-ul este o parte esentiala a autoevaluarii lor, dar si a evaluarii lor de catre alte branduri partenere. Cum stii daca un influencer are engagement?

Cea mai simpla varianta este de a arunca o privire peste numarul de aprecieri pe care influencerul le obtine constant, numarul de comentarii si distribuiri. Practic, orice interactiune a utilizatorului cu postarile si activitatile individului. Cum poate afecta noua optiune Instagram influencerii? In principiu, cuantificarea activitatii lor nu va mai fi posibila, iar in acest mod poate fi afectata si monetizarea activitatii lor.

Desigur, aceasta idee are mult mai multe ramificatii. Deci, cum mai poate afecta ascunderea aprecierilor brand-urile si mediul de afaceri? In principiu, cand se discuta despre o potentiala colaborare cu un influencer, se are in vedere numarul de urmaritori, dar si numarul de interactiuni cu postarile. Pai si cum mai stie un brand daca un influencer are engagement, daca nu ii mai sunt cuantificate aprecierile?

Si pentru ca ne plac intrebarile care trezesc creativitatea, putem discuta despre noi metode de cuantificare a engagementului? Desigur. Exista o multitudine de instrumente statistice, care pot fi exploatate in contextul unei potentiale negocieri cu brand-ul partener.

In plus, daca brand-urile nu ar mai avea acces la numarul de aprecieri al persoanelor care activeaza in mediul, acestia ar putea opta pentru colaborari cu indivizi reprezentativi pentru brand, care promoveaza idei in concordanta cu ideile brand-ului si, in principiu, colaborari care ar avea la baza esenta influencerilor si nu nivelul lor de popularitate. Dar, desigur, in acest caz ar trebui sa discutam despre Instatopia, iar viata reala nu este nici pe departe in acest fel.

Avem, deci, la finalul acestui articol, doua momente, in contextul ascunderii aprecierilor de pe Instagram, in care afirmam ca suntem contra acestei masuri.

  • Nivelul de engagement al influencerilor va fi foarte greu de cuantificat;

  • Brand-urile nu vor mai avea un reper in ceea ce priveste engagement-ul.

Dar, cum s-ar spune din strabuni, tot raul spre bine, iar toata lipsa cifrelor spre exploatarea creativitatii. Este acesta, insa, singurul plus al ascunderii aprecierilor?

Noi nu am fi atat de siguri, iar tocmai din acest motiv va invitam la o dezbatere tare interesanta: este noua strategie abordata de Instagram benefica pentru utilizatori? Sau aduce cu sine dezavantaje pentru brand-uri?