Halloween Marketing
Cu totii avem o oarecare frica de fantome, zombi, monstri si spirite, iar oamenii din marketing nu sunt o exceptie. Cu toate acestea, am invatat cum sa folosim frica pentru a promova servicii si produse prin metode inedite.
De unde vine Halloween-ul?
Nu, Halloween-ul nu vine din Statele Unite! La fel ca multe alte lucruri „tipic americane”, aceasta sarbatoare isi are originile in Europa. Mai exact, provine de la celti. Inital, pe vremea celtilor, sarbatoarea era numita Samhain si prevestea atat venirea noului an calendaristic, cat si sosirea iernii. Se credea ca, cu ocazia festivalului Samhain, sufletele celor decedati se intorc printre cei vii pentru a isi vizita rudele, ridicand astfel bariera dintre lumea celor vii si a celor morti. Oamenii aprindeau focuri sacre cu scopul de a isi incalzi sufletele pentru iarna si pentru a alunga spiritele rele. De asemenea, purtau masti facute din capetele animalelor sacrificate zeitatilor cu scopul de a le ascunde chipul in fata spiritelor malefice. In secolul 7 Biserica Catolica muta sarbatoarea „All Saints day’’ (Ziua tuturor sfintilor) pe data de 1 noiembrie. Astfel, data de 31 octombrie devine „the hallowed eve” (ajunul sfant) care printr-un marketing bun a devenit Halloween-ul pe care cu totii il stim.
Aparent Halloween-ul ne permite sa experimentam o sperietura sanatoasa fara a fi intr-un pericol adevarat, iar noua, oamenilor, se pare ca ne place acest lucru asa cum ne plac si filmele de groaza si roller coasterele. De altfel, cantitatea de zahar consumata de Halloween este oricum mai inspaimantatoare decat un film de groaza. Acest lucru nu a scapat nesesizat de marketing care a identificat oportunitatea de promovare in domeniu dand nastere unor campanii cu adevarat creative si generatoare de profit.
Halloween din punct de vedere financiar
Cand ne gandim la Halloween, ne gandim la petreceri, la costume creative, la dulciuri si la dovleci sculptati. Analizand Halloween-ul din punct de vedere comercial, in Statele Unite, pe perioada evenimentului, 95% dintre participantii investesc in dulciuri, 74% investesc in decoratiuni si 68% in costumatii. Desi, dulciurile sunt cele mai vandute produse in perioada Halloween-ului, costumatiile genereaza cele mai mari incasari, in anul 2018 generand 3.2 miliarde de dolari.
De ce cheltuie oamenii atat de mult pe costume? Pentru ca daca acum sute de ani rolul mastilor era sa ne apere de spiritele rele, in secolul 21, costumele ne aduc validare sociala. Este vorba despre like-urile, share-urile si tweet-urile pe care un costum original de Halloween ti le poate aduce. De asemenea, pentru a fi cat mai originali in alegere, tinerii cauta tinute si inspiratie in mediul online. Conform Google, cele mai cautate fraze cheie din perioada Hallowen-ului sunt: „idei de costume pentru Halloween”, „idei de costume de Halloween pentru cupluri”, „idei creative de costume de Halloween”.
Companii care au inteles importanta Halloween-ului in strategia de marketing
Burger King „troleaza” McDonalds
Burger King a pregatit anul trecut o campanie prin care oferea un burger Whopper gratuit primilor 500 de vizitatori costumati in clovni.Halloween-ul devine Haute Couture
Printr-un celebrity endorsement cu Bella Hadid, Dior a reusit sa scoata la iveala latura feminina si senzuala a Halloween-ului, promovandu-si produsele intr-un mod inedit.Lush Cosmetics
Nici ingrijirea corporala nu a scapat neatinsa de strategiile de marketing pe perioada Halloween-ului, Lush reusesind sa puna produsele sale intr-o lumina usor „spooky”.
Acestea fiind spuse, stim ca Halloween-ul nu este de fapt o sarbatoare preocupata de spirite rele si vrajitoare, ci doar un motiv sa ne bucuram de prezenta celor dragi, sa ne deghizam si sa petrecem. Din pacate anul acesta nu putem organiza petreceri specifice Halloween-ului, asa ca stati acasa, sculptati un dovleac, faceti un ceai si priviti un film de groaza pentru a va creste usor adrenalina.