Facebook & Google: inceputurile unor giganti
Pare ca sunt printre noi de cand lumea. Pare ca au existat inaintea dinozaurilor, iar in momentul in care realizam ca nu este nici pe departe asa, ne gandim cum au putut comunica acele fiinte enorme fara ei. Si apoi ne gandim cum isi puteau obtine ei obtine informatiile? Si nu puteti nega acel gand aparut in momentul in care ati luat o informatie de pe Google sau ati postat ultima fotografie pe Facebook. Practic, sunt două dintre numele cunoscute din sfera Internetului, nume care ne domina viata si, care, uneori, o fac mai usoara. Totusi, cum au aparut unele dintre cele mai populare companii ale lumii?
1. Google
Cu siguranță cultura organizațională Google și elementele de identitate vizuală nu mai sunt un secret pentru nimeni. Dar când ne-am gândit ultima data la modul în care a apărut Google și la fondatorii lui?
Inceputurile Google se situeaza intr-un garaj, unde fondatori erau Larry Pag si Serghey Brin. Cei doi au construit un motor de cautare, care va functiona o perioada pentru Universitatea Standford. Acesta purta numele de BackRub.
În 1997 motorul de cautare consacrat va primi numele sub care a devenit cunoscut publicului larg: Google. De la ce provine termenul? Google reprezinta „un joc de cuvinte, care porneste de la conceptul matematic googol”, si ilustreaza cifra 1 insotita de 100 de zerouri. Practic, fondatorii Google isi doreau sa transmita infinitatea informatiilor pe care utilizatorii le puteau identifica prin intermediul acestei inovatii. In timp, garajul initial a devenit pentru actuala corporatie.
În prezent, Google se află în top 10 al companiilor al „Celor mai bune companii cu care ti-ai dori sa lucrezi” si este una dintre corporatiile privite ca un exemplu in ceea ce priveste cultura organizationala. Google are unele dintre cele mai inovative campusuri, fapt care-i face pe angajatii Google sa se simta speciali. Printre principiile Google se numara „Este mai bine sa faci un singur lucru bine, bine de tot, repede e mai bine decat incet si inovatia este in sangele nostru”. In prezent, Google face parte din „The Four” (Amazon, Google, Facebook și Apple).
2. Facebook
Cand ne gandim la garaj, ne vine in minte un soi de talisman norocos. Sau cel putin, un soi de trifoi, gasit cu siguranta de fondatorii Google si Apple, pentru ca ambele afaceri par a fi debutat in acelasi mod: tineri inovatori, cu sperante, vise, insa fara prea mari posibilitati. Insa care a fost cazul Facebook, celei mai mari retele sociale online a prezentului?
Mark Zuckerberg, despre care cu siguranta am auzit macar in trecere, fost student la Harvard, a initiat, in anul 2003, proiectul FaceMash. Prin intermediul acestei platforme, platforma dedicata complet studentilor de la Harvard, acestia puteau realiza diverse clasamente, bazate pe aspectul fizic al „participantilor”.
Un an mai tarziu a luat nastere Facebook, care se adresa, initial, doar studentilor sau alumnilor facultatii Harvard. Important este de mentionat ca FaceMash a aparut din cauza frustrarii provocate de refuzul direct pe care l-a primit fondatorul Facebook de la o fata, iar prin noua platforma el si-a dorit, pe de o parte, sa creeze aceeasi frustrare indivizilor care nu se numarau pe primele locuri in clasamentul „aratosilor”.
In prezent, Facebook este cea mai mare retea sociala online, ba chiar cea mai accesata platforma pe Intenet (unele studii afirma chiar ca Facebook a depasit numarul de utilizatori, in ceea ce priveste numarul de accesari).
Multa vreme a trecut, insa, de atunci, iar noi putem discuta, astazi, despre doi dintre cei patru: Facebook & Google. Nu e individ care sa nu fi auzit in trecere despre ei si nici gura care sa fi incercat macar sa mimeze numele lor. Pentru ca, da, discutam despre unul dintre cele mai populare motoare de cautare din lume si una dintre cele mai populare retele sociale online.
Si pentru ca discutam despre niste gicanti, in prezent, o foarte mare parte a strategiei de marketing se concentreaza pe ei. Daca si tu vrei sa ii exploatezi in acest sens, poti lectura articolele noastre de pe blog care au in prim plan publicitatea din mediul online.