Cum functioneaza algoritmii si de ce par ca ne sunt inamici?

Ne gandim de ceva timp daca sa scriem sau nu despre algoritmii de pe retelele sociale online si despre modul in care brand-urile sunt fortate sa se adapteze constant la schimbari. In experientele anterioare cu diverse brand-uri ne-am ciocnit de multe ori de rezistenta retelelor sociale la tot felul de postari (organice sau promovate) sau campanii realizate. Si, ca orice agentie de marketing serioasa, ne-am adaptat constant si am invatat din experienta cu mediul digital.

Mai jos vezi ce am invatat noi din experienta cu algoritmii de pe retelele sociale online.

 1. Facebook si Instagram controleaza ordinea in care sunt afisate postarile si, mai ales, ce le este afisat utilizatorilor.

Poate cel mai „enervant” aspect cu care ne confruntam din cauza algoritmilor Facebook si Instagram (Meta, pe scurt) este reprezentat de faptul ca aceste retele sociale online afiseaza utilizatorului ce considera reprezentativ si util pentru acesta. Pe scurt, sorteaza informatia care ajunge la utilizator. In acest caz, brand-urile sunt fortate sa identifice scurtaturi prin intermediul carora mesajele lor sa ajunga la publicul lor tinta pe cale digitala.

Sfat: Ce facem noi pentru a ne lupta cu algoritmii? Identificam publicul nostru tinta. Poate considerati acesta un aspect nereprezentativ pentru subiectul in cauza, insa, daca ne cunoastem publicul vom cunoaste, automat, orele la care acesta se conecteaza pe retelele sociale online, subiectele pe care le acceseaza, tipurile de postari si de mesaje cu care interactioneaza. Astfel, daca ne vom convinge publicul ca suntem un brand cu care el isi doreste sa interactioneze, algoritmii vor deveni, din inamicii nostri, prietenii nostri cei mai buni.

Desigur, construirea unei segmentari amanuntite este o etapa extrem de importanta in marketing, nu doar pentru prezenta pe retelele sociale online, insa momentan ne vom concentra doar pe algoritmi si impactul lor asupra brand-ului nostru.

2. De ce exista postari foarte populare, afisate in sectiune Cautari?

Aici intervine, din nou, algoritmul. Iar in acest caz, discutam, desigur, de algoritmul Instagram. Aceasta retea sociala online considera o postare populara in functie de mai multe criterii. Acestea sunt numarul de aprecieri, de comentarii, de salvari sau numarul de oameni care au distribuit postare prietenilor sau au postat acea postare pe InstaStory.

Sfat: Din nou, este important sa va cunoasteti comunitatea si publicul caruia va adresati (si caruia va doriti sa va adresati) pentru a-i livra mesaje si pentru a starni reactii. Fiti sinceri, comunicati transparent si nu apelati la o comunicare robotica (mult prea formala).

3. Ne ajuta continutul video sa „pacalim” algoritmii Facebook si Instagram?

Desi la o prima impresie pare ca, prin continutul postat, putem „pacali” algoritmii, iar in acest caz discutam despre modul in care publicul nostru manifesta un anumit interes pentru continutul distribuit de noi in mediul digital. Astfel, studiile arata ca videoclipurile/continutul video prinde din ce in ce mai mult contur pe retelele sociale online, iar indivizii sunt mult mai receptivi la acesta. Atat Instagram, cat si Facebook sau Youtube par a prelua tiparul impus, parca, de Tik Tok. Astfel, continutul video, pare a fi mult mai accesat de utilizatori. Acest lucru nu este datorat de faptul ca acest tip de continut „pacaleste” algoritmii, ci este datorat faptul ca audienta este mult mai receptiva la el.

Sfat: Adapteaza continutul nevoilor publicului tau! Spune-i o poveste in format video despre brand-ul tau. Nu uita ca, in cazul in care publicul tau este ocupat, s-ar putea sa iti acceseze videoclipul din diverse mijloace de transport in comun sau chiar de la locul de munca. In acest caz, continutul video trebuie sa fie insotit de diverse subtitrari, pentru ca acesta va fi vizualizat, de cele mai multe ori, pe modul mute.

Sunt, deci, algoritmii inamicii sau prietenii nostri foarte buni? Am observat in acest mini articol ca prietenia noastra cu algoritmii depinde de modul in care gestionam relatia cu publicul nostru tinta. Iti cunosti publicul, iar acesta interactioneaza activ cu afacerea ta si considera postarile tale relevante? In acest caz, algoritmii sunt prietenii tai. Realizezi postari random, doar pentru a nu spune ca nu ai activitate pe retelele sociale online? In acest caz, algoritmii se vor raporta la tine random si exista riscul ca postarile tale sa nu ajunga, de fapt, la publicul tau tinta!

Sfat: Fii mereu la curent cu actualizarile algoritmilor Meta si asigura-te ca postarile tale ajung la publicul relevant pentru brand-ul tau!