Despre Craciun si Consumerism

… sau cum a furat Kelton Craciunul
 1. Ne-a invatat Grinch cum sa furam Craciunul

Nu stim voi, dar noi abia ce am vizionat Cum a furat Grinch Craciunul si tare ne-au venit cateva tactici in minte. Si priviti-ne in actiune, cum deja punem pe site randuri cu si despre cumparatul abuziv de Craciun si motivele din spatele acestui cumparat. Ba chiar, nu stim daca va amintiti articolul despre campaniile de Craciun, dar va spunem de pe acum ca pana si acelea sunt realizate cu un motiv. Sa incepem, insa, cu inceputul.

Si pentru ca inceputul este tradus mereu printr-o poveste, sa vedem ce stim noi despre inceputurile Craciunului. In Romania, Craciunul este asociat, din punct de vedere traditional, cu nasterea lui Iisus Hristos. Ne uitam insa printre obiceiurile pe care le avem in prezent si, parca, nici o activitate realizata de noi nu se mai afla in concordanta cu motivul initial. Practic, in prezent asociem Craciunul cu un brad impodobit, ornamente asortate, trEnd-uri in materie de brazi si decoratiuni, foarte  multe cumparaturi, multe cadouri apropiatilor, cumparat abuziv, din nou si, nu in ultimul rand, campanii de marketing si asocierea din ce in ce mai mult a unor brand-uri cu ceea ce ar trebui asociat cu linistea si familia. Si, totusi, de unde au plecat toate aceste obiceiuri?

2. My Hat’s off to the Pause that Refreshes

Sa fi pornit totul in 1930, in momentul in care Coca Cola creeaza departamentul de marketing al companiei? Sau in 1931, moment in care Coca Cola si-a dorit sa asocieze imaginea brand-ului cu Mos Craciun? Nu, nu este o gluma. Pana in acel moment, nici un brand sau individ nu il mai ilustrase pe cel care a devenit simbolul Craciunului. Mult prea consacratul nostru brand l-a ilustrat pe Mos Craciun dupa o scriere celebra a vremii. Dar intrebarea survenita in urma acestui discurs ar fi: „de ce”. Pentru ca bautura brand-ului era asociata cu verile toride si cum altfel sa convingi o multime de oameni ca nu ciocolata calda este simbolul sarbatorilor de iarna, daca nu prin campania Mosului intitulata  My Hat’s off to the Pause that Refreshes.

Campania de Craciun realizata de Coca Cola in 1931

Afisul campaniei realizate de Coca Cola in 1931

3. Intre spiritualitate si consumerism

Ati observat ca in ultimul timp de Craciun se achizitioneaza foarte multa mancare? Si nu doar mancare, ci si obiecte, cadouri, decoratiuni. In fiecare an mai mult decat anul anterior. In fiecare an mai multe trand-uri legate de Craciun. In fiecare an, mai multe cadouri sub bradul din ce in ce mai bogat in decoratiuni.  Cum se numeste fenomenul? Consumerism. Consumerism reprezinta un curent economic, tradus prin dorinta de a detine cat mai multe bunuri si prin indemnul de a cumpara din ce in ce mai mult. Nu mai este, deja, un secret ca majoritatea brand-urilor fac profituri uriase din vanzarile realizate de Craciun. Povestile din spatele spot-urilor de Craciun, muzica de Craciun, toate tarabele, dulciurile si ambalajele care mai de care mai craciunistice, toate se incadreaza in ideea de consumerism si in indemnul catre consum. Aglomeratia din pragul sarbatorilor ne aminteste exact acest lucru: Craciunul inseamna spirit, dar mai presus de toate, Craciunul inseamna consumerism.

Si pentru ca nu ne dorim sa incheiem brusc sau sa va lasam cu un gust amar despre Craciun, va indemnam sa invatati sa priviti aceasta sarbatoare mai mult ca un prilej de a fi mai aproape de familie si mai departe de ideea de shopping. Sarbatori fericite!